Imitovat Andreje Babiše nepomůže

kh15 jiri dolejsMiliardář Andrej Babiš se v krajských volbách umístil na prvním místě a vévodí i povolebním preferencím. Možná tato skutečnost vede k některým hlasům i na levici, že nám přetahuje voliče, protože prý lépe dělá i naši práci a bere nám tak vlastně naše témata. Podobnou optiku já považuji za zavádějící. Andrej Babiš nedělá levicovou politiku. Na úrovni centrální politiky to ani není v jeho zájmu. Ale posun politického kyvadla od pravolevé volby k falešné opozičnosti ANO lze na vládní úrovni myslím poměrně účinně zpochybnit.

 Babišova všudypřítomná drahá barnumská reklama, rámovaná ne příliš obsažným »všeci kradnů, iba ja makám«, kterým se snaží oddělit od politiky, je v podstatě jen reklamní trik. Pravdou je, že absenci pevného programu dokázal vůdce hnutí ANO proměnit obratným a pružným marketingem ve svou výhodu. Během kampaně často dokázal tvrdit bez uzardění pravý opak, co sám dříve prohlásil, a to podle toho, jak se vyvíjely nálady. Např. když nejdříve bojoval s valorizacemi, aby si z jejich vyplácení udělal vlastní zásluhu.
Snaha dohnat a předehnat tuto reklamu, prodávající jednoho kapitalistického oligarchu v iluzorním obalu upracovaného baťky, který slibuje vyhnat kupčíky a nakrmit své poddané, by bylo pro levici absurdní. Velkokapitalista Babiš není ten, kdo může vyřešit parazitní charakter samotného kapitalismu. Nejde přeci o to hlavně honit chudáky na dávkách či malé živnostníčky pod hesly pořádku a pevné ruky, ale především zaměřit se na ty, kteří exploataci práce a privatizací všech možných zdrojů vytěžují a odklánějí miliardy.
Levicový břink do našeho veřejného působení nevneseme, pokud naše komunikace s lidmi bude mít charakter jen stereotypního ideového školení mužstva. Co by uvnitř na uzavřených stranických schůzích mohlo někomu z nás připadat i razantní, venku na lidi z ulice by mohlo působit jen jako funkcionářské tlachání o nastavování zrcadel systému, nebo také jako oprašování a kříšení již překonané minulosti. Prostě přesvědčování přesvědčených a odpuzování nerozhodnutých. My přeci máme alternativní a i moderní levicový program, netřeba ho torpédovat, ale jeho klíčové priority dostat normálním a současně netradičním jazykem k lidem.
Místo imitace pravicových populistů, kteří často veřejnosti podsouvají spíš panikářská a štěpící témata, zviditelnit důsledně solidární levicové alternativy. Prohlubováním sociálních jistot, progresivnějším zdaněním korporací a kapitálu či postihem privatizačních zločinů se oddělíme, jak od tradiční ideové pravice ODS a TOP 09, tak i od té poněkud inovované a pragmatičtější, tedy od hnutí ANO. Na tento led nás Andrej Babiš určit následovat nebude, neunesl by ho. To není apriorní, plošný a tudíž nepřesvědčivý antibabišismus, to je vymezování se na programově strategických a přitom pro klíčové segmenty voličů atraktivních rozdílech.
Záleží jen na nás, zda to současně uděláme s využitím chytrého politického marketingu, který může pronikat do nevyužitých prostorů i s vynaložením omezenějších zdrojů. Nebát se vykročit od stereotypu a nudy v komunikaci. V pozitivním slova smyslu vybranými nápady šokovat, ale i oslovovat nevtíravě, bez ideologického mentorování. Při využití moderních nástrojů (například multimediální prezentace) postupovat s vědomím, že uživatelé těchto médií ocení více nápad než politické rituály a sektářské mantry. Vstoupili jsme do 21. století a většina voličů se už do těch minulých století vracet nechce - je načase si to uvědomit.

Jiří DOLEJŠ, poslanec a místopředseda ÚV KSČM

http://www.halonoviny.cz/articles/view/44408561

Haló noviny z 4.11.2016

 

skola2 248 X

KH KV KSČM

OV v regionech

Doporučujeme

halo noviny logo

Reklama

logo komise mladeze

Go to top